021-91008989

جلوگیری کردن از آپدیت شدن یک پکیج خاص در CentOS

جلوگیری کردن از آپدیت شدن یک پکیج خاص در CentOS

اگر با REPO های سرور های مبتنی بر لینوکس CentOS زیاد کارمیکنید ، احتمالا بار ها و بار ها با آپدیت شدن اجباری بسیاری از برنامه ها و پکیج های لینوکس CentOS بعد از اجرای دستور yum update مواجه شده اید . برای حل این مشکل ، کافی است تا برنامه و پکیج مورد نظر خود را در تنظیمات فایل yum اصطلاحا Exclude کنید .

 

برای مثال ، بعد از نصب یک پکیج RPM از وب سایت RPM FORGE پکیج های geoip و geoip-devel بعد از هر بار اجرای دستور yum update  شروع به آپدیت شدن میکنند که به دلایلی بر خلاف میل ماست . برای exclude کردن این پکیج ها باید فایل yum.conf واقع در مسیر etc را ویرایش کرده و به شکل زیر آن ها را exclude کنیم :

ابتدا فایل yum.conf را ویرایش میکنیم :

vi /etc/yum.conf

حالا نام پکیج های مورد نظر را به این صورت در فایل yum.conf وارد میکنیم :

exclude=geoip* geoip-devel

حالا با دستور :wq فایل را ذخیره کرده و در نهایت دستور yum update را در محیط ssh اجرا میکنیم . همانطور که ملاحظه میکنید ، پکیج های exclude شده در فایل yum.conf هرگز با دستور yum آپدیت نخواهند شد و تنها روش آپگرید کردن آن ها به صورت دستی و کامپایل از سورس برنامه خواهد بود .

برای پیشگیری از بروز مشکلات مربوط به مخازن repository ، از نصب فایل های RPM غیر استاندارد روی سرور لینوکس RHEL اکیدا خود داری کنید . شاید بتوان گفت معتبر ترین وب سایت برای دانلود فایل های RPM وب سایت repoforge.org است . نصب پکیج ها و برنامه های لینوکس از سورس همیشه نسبت به پکیج های RPM ارجحیت دارد . در صورتی که تجربه و دانش کافی برای کامپایل و نصب برنامه ها از سورس دارید ، هرگز اقدام به نصب RPM در یک سرور مهم نکنید .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *