021-91008989

معرفی سرور اختصاصی و بررسی تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی(VPS)

معرفی سرور اختصاصی و بررسی تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی(VPS)

معرفی سرور اختصاصی و بررسی تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی(VPS)،

با سلام خدمت کاربران گرامی یوسرور، در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سرورهای مجازی و اختصاصی بپردازیم، در کنار معرفی سرور اختصاصی و مجازی به بررسی معایب، مزایا و امکانات هر کدام خواهیم پرداخت.

سرور چیست؟

معرفی سرور اختصاصی و بررسی تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی(VPS)، در ابتدا لازم هست قبل از معرفی انواع سرور اختصاصی و مجازی یک تعریف ساده از سرور داشته باشیم که اصلا سرور چیست؟ چه کاربردی دارد و به چیزی اصطلاحا سرور اطلاق میشود.

اگر بخواهیم سرور را با مثال و زبان ساده معرفی کنیم بهتر هست با سایت آنرا شروع کنیم، فرض کنید شما یک سایت اینترنتی دارید یا قصد دارید داشته باشید، این سایت به جهت اینکه در دسترس عموم از طریق اینترنت قرار بگیرد نیاز هست که سایت شما در یک مکان یا کامپیوتر یا موارد مشابه بارگذاری گردد و آن کامپیوتر نیز دسترسی 24 ساعته به اینترنت داشته باشد، همچنین سخت افزار سیستم فوق نیز کاملا بهینه و آماده برای کارکرد 24 ساعته باشد و نیز از سیستم خنک کنندگی بالا و برق پایداری برخوردار باشد.

جهت استفاده از سرور اختصاصی میتوانید از این لینک استفاده کنید.

به این نوع کامپیوتر که بصورت 24 ساعته روشن باشد و برنامه های آپلود شده روی آن همیشه از طریق شبکه محلی یا اینترنت در دسترس باشد اصطلاح سرور گفته میشود، در واقع سرور نوعی کامپیوتر با قدرت پردازش و منابع سخت افزاری بسیار بالاتر هست و به جهت نوع ساخت و قطعات استفاده شده در آن میتوانند بصورت 24 ساعته روشن مانده و مشکلی نیز برای آن ایجاد نشود. سرورها معمولا در دیتاسنتر (مکانی برای میزبانی سرور هست که برق و اینترنت پایدار بهمراه سیستم خنک کنندگی و امنیت بالایی دارد) میزبانی میگردد، البته ممکن هست برخی ادارات، سازمان ها و شرکت های سرورهایی در درون سازمان داشته باشند که بصورت لوکال یا محلی نیز از آن استفاده میکنند.

امروزه تقریبا تمامی اطلاعات برنامه های روزمره در سرورها ذخیره سازی و یا اجرا میشوند. مثلا نرم افزاری روزمره سفارش غذا، بانکداری اینترنتی، درخواست تاکسی، برنامه های کاربردی و سرگرمی، اطلاعات هویتی و …

مثلا هنگامی که شما بصورت آنلاین از یک نرم افزار پخش فیلم یا ویدیو استفاده میکنید نرم افزار فیلم هایی که شما تماشا میکنید را از طریق سروری که اطلاعات روی آن میزبانی میگردد برای شما روی گوشی شما لود(بارگذاری) میکند و شما آنرا مشاهده میکنید، اگر تعداد کاربران همزمان این پلتفرم از میزان پهنای باند اختصاص داده شده به آن بیشتر باشد، یا منابع سخت افزاری نظیر سی پی یو و رم متناسب با کاربران آنلاین نباشد ممکن هست هنگام استفاده از آن هر از گاهی با فریز، لگ مواجه شوید و یا برای دقایقی از دسترس خارج گردد.

سرور اختصاصی چیست؟

در بالا به معرفی سرور پرداختیم و حالا مبحثی که بسیار مهم هست سرور اختصاصی چیست و چه مزیتی دارد؟

Dedicated Server اصطلاحا به یک سرور یا همان کامپیوتر قدرتمند با منابع اختصاصی و بصورت فیزیکی اطلاق میگردد که تمام منابع فیزیکی آن بصورت صدرصد در اختیار شما قرار میگرد.

این سرورها بسته به نوع میتوانند از یک تا چند سی پی یو داشته باشند و به میزان دلخواه رم و یا دیسک داشته باشند.

این سرورها همچنین در دیتاسنتر میزبانی میگردند که سرعت ارتباط آن با اینترنت از 100 مگ تا چند 10 گیگ میتواند بسته به بستر استفاده شده متغییر باشد.

جهت استفاده از سرور اختصاصی میتوانید از این لینک استفاده کنید.

شما در سرور اختصاصی قادر هستید که از تمام منابع سخت افزاری آن روی یک سیستم عامل استفاده کنید و یا میتوانید روی آن مجازی ساز نصب کنید و منابع موجود خود را بین چند ماشین مجازی با سیستم عامل های متفاوت برای کاربرد های مختلف تقسیم کنید. 

روی سرور اختصاصی شما میتوانید تا جایی که سرورتان پشتیبانی میکند منابع آنرا افزایش دهید، مثلا رم اضافه کنید یا سی پی یو تغییر دهید و یا دیسک خود را تغییر و یا افزایش دهید.

همچنین با توجه به اینکه کل منابع سرور اهم از قدرت پردازش و دیسک سرور کامل در اختیار شما هست از امنیت فوق بالایی نیز میتواند برخوردار باشد و تنها شما هستید که به اطلاعات سرور دسترسی دارید و هیچ وجه اشتراکی بین سرور شما با سایر کاربران وجود ندارد. که این برای سازمانها، شرکت ها و اشخاصی که از اطلاعات فوق مهم خود قصد حفاظت دارند یکی از اصلیترین ویژگی ها هست که باید به آن دقت شود.

مزایای سرور اختصاصی:

  1. سخت افزار بسیار بالا
  2. دسترسی و استفاده اختصاصی به سرور 
  3. انعطاف در عملکرد برای انتخاب سیستم عامل و یا مجازی ساز
  4. امکان تقسیم بندی منابع سرور به چند ماشین مجازی
  5. امکان آپگرید آسان
  6. امنیت بالا
  7. عدم محدودیت استفاده از منابع
  8. پهنای باند بیشتر و اختصاصی

معایب سرور اختصاصی:

جهت استفاده از سرور اختصاصی میتوانید از این لینک استفاده کنید.
  1. نیاز به دانش اولیه برای مدیریت(در صورتی که سرور مدیریت شده نباشد)
  2. هزینه بالا

سرور مجازی چیست؟

در بالا به معرفی خود سرور و سرور اختصاصی پرداختیم، همچنین در سرور اختصاصی نیز گفتیم که امکان تقسیم منابع یک سرور اختصاصی بین چند ماشین وجود دارد، اما بصورت ساده بخواهید توضیح دهیم که سرور مجازی یا همان وی پی اس چیست بصورت زیر میتوان بیان کرد:

روی یک سرور اختصاصی با منابع بسیار بالا یک سیستم عامل مجازی ساز نظیر KVM – ESXi – Proxmox و غیره نصب میگردد و سپس پلن های وی پی اس  (VPS)و یا سرور مجازی روی آن تعریف میگردد و هر قسمت تعریف شده از سخت افزار به یک ماشین مجازی اختصاص داده میشود که مستقل از سایر سرورهای مجازی و یا سرور اختصاصی در حال  کار میباشد.

جهت استفاده از سرور مجازی میتوانید از این لینک استفاده کنید.

مثلا روی یک سرور اختصاصی 2 عدد سی پی یو از نوع E5-2697 ورژن 2 بهمراه 256 گیگ رم و 2 ترابایت دیسک اس اس دی داریم، قصد داریم این منابع را بین چند تا ماشین مجازی با سیستم عامل های مستقل و مجزا تقسیم کنیم. برای سرور مجازی شماره یک روی پلن آن تعریف میشود که 2 کور سی پی یو بهمراه 4 گیگ رم و 30 گیگ اس اس دی با سیستم عامل ویندوز داشته باشد.

این سرور با 2 کور سی پی یو در مجموع با 5.4  گیگاهرتز قدرت پردازش و 4 گیگ رم روی 30 گیگ اس اس دی ویندوز را اجرا میکند و شما میتوانید از طریق ابزارهای ریموت دسکتاپ یا سایر موارد کانفیگ شده روی آن به سرور و منابع آن دسترسی پیدا کنید.

قیمت سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی بسیار پایین بوده و همچنین برخی از موارد مدیریتی اولیه آن ممکن هست توسط فروشنده برای شما انجام شود.

منابع سرور مجازی وابسته به در دسترس بودن منابع سرور اختصاصی میتواند افزایش پیدا کند، سیستم عامل آن نیز توسط ارائه دهنده یا خود شما(وابسته به پلتفرم مجازی سازی شده) میتواند تغییر و یا از ابتدا نصب شود.

پورت اینترنت سرور مجازی با سایر کاربران روی سرور اصلی بصورت اشتراکی هست ولی عملا با توجه به بالا بودن پورت سرورهای اختصاصی اختلال چندانی در عملکرد ایجاد نمیکند.

جهت استفاده از سرور مجازی میتوانید از این لینک استفاده کنید.

در پایان ممکن هست برای شما سوال باشد که سرور اختصاصی برای من کاربرد دارد یا سرور مجازی؟

در جواب این سوال بایستی موارد عرض شده در بالا را در نظر بگیریم و ابتدا بودجه ای که صرف پروژه خود خواهید نمود را بررسی کنیم. در صورتی که در ابتدای فعالیت خود هستید(شروع وب سایت، اپلیکیشن، ترید و …) احتمالا با توجه به بودجه و هزینه های ماهانه برای شما وی پی اس یا همان سرور مجازی منطقی باشد، ولی در صورتی که قصد دارید بصورت تخصصی روی حوزه فعالیت خود کار کنید و نیاز دارید تمام منابع یک سرور بصورت کاملا اختصاصی را در اختیار داشته باشید احتمالا سرور اختصاصی برای شما مناسب باشد.

در صورتی که برای انتخاب سرور مجازی یا اختصاصی نیاز به مشاوره دارید میتوانید با کارشناسان یوسرور بصورت رایگان در ارتباط باشید و مشاوره حرفه ای برای سرور مناسب خود را دریافت کنید.

معرفی سرور اختصاصی و بررسی تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی(VPS)


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *